En värsting båge från Japan presenterades 1969...Det var Kawasakis nya 3 cyl 500 cc 2 taktare på ca 60 hk 5 vxl låda och trumbromsar fram/bak vikt 174 kg...den påstods vara världens accelerationssnabbaste serietillverkade standardmaskin då vilket inte Lempa tvivlar på...man hörde många stories om att det var lätt att slå runt om man var lite oförsiktig med gas/kopplingshantaget...
Nedan en test från en Amerikansk MC tidning.
4 kommentarer:
Råkool hoj. Jag kommer ihåg en sak den kallades - Widowmaker!
Husker den veldig godt...Min kompis kjøpte en på sin 18 års dag, 2 mnd. senere møtte han en Svensk raggare utenfor Oslo, min kompis hadde for stor fart..Og raggar`n tok for mye plass i svingen de møttes. Resultat, to knuste ben og han har aldri kjørt motorsykkel efter den turen..Kawa`n var farlig i høye hastigheter.
Jag må vara tvåtaktshatare, men den första, den vita mach III från 1969, är en av de vackraste cyklar som tillverkats! De första hade till och med brytarspetsar innan de ett halvår senare fick elektroniskt tjafs i sig ...något man också markerade på sidpanelen.
Respekt!
En provkörng i juni i år, av en 750 gör att jag även begriper varför så många ägare kör med ett stort leende i fejset.
Men tvåtakt? Nåja, var och en blir salig på sitt! Respekt!
Trevlig hoj! Jag kör själv en 350 (även den 3-cyl, tvåtakt) från -72, som jag renoverat efter 30 år i ett garage.
Inte lika stark, men lika hysterisk. Man får vara varsam med gasen...
Tack för en mycket trevlig blogg, precis i min smak! :-)
//Mats
Skicka en kommentar