Det var den 16 juni 1959 som Stockholm äntligen fick en central förbindelse nord och syd över strömmen...därav namnet Centralbron...
...Det var en välbehövlig avlastning för trafiken över Slussen och Västerbron...men som Ni ser så blev det långa köer ett par minuter efter invigningen då trafiken släpptes på...en ny flaskhals i trafiken kommenterade arga bilister...det mesta berodde på att två eller tre filer gick i hopp till en...som sedemera rättade till sig...
...Det var en invigning med pompa och ståt...här står den söta "mälardrottningen" Eva Brisborg med saxen i högsta hugg...strax skall den nya trafikleden öppnas...
...innan den vanliga trafiken släpps på så ska det gå en kortege av veteranbilar över bron...här förbereder sig ett gäng mcpoliser innan start...
...och så klipptes bandet och bron var öppen...här ser Ni i framsätet borgarrådet Helge Berglund åkandes i en T Ford...
...även Räddningskårens Raymond Sjöqvist uppträdde i tidsenlig uniform...Detta var alltså den södra delen av Centralbron som är 445 m lång och 21,8 m bred vilar på 6 spann bygget kostade då 11,9 milj kr...resten av leden (norra bron) skulle invigas först 1967.
1 kommentar:
Kikade på polishojarnas reg-nummer:
Har en kompis som på 1970-talet faktiskt hade U1 som reg-nummer. Eftersom detta nummer på bilar var reserverat för landshövdingen, måste detta betyda att mc- och bilnumren var helt separata register och att det därmed kunde finnas en bil och en mc med samma nummer, eller...? Nån av er som kan bilar som vet hur det fungerade?
Skicka en kommentar