lördag 27 februari 2010

Min BSA Lightning -69

Jaha då var det dax för ett nytt litet inlägg...Denna gång visar o berättar jag lite om min BSA som jag hade ett tag på 80 talet...Köpte den av en kille i Åkersberga norr om Sthlm...han skulle ha 9000:- för den..men jag hade bara 8000:- så han fick lite LP skivor som utfyllnad (ca 500:-)....Den var lite matt i färgen så jag lackade om tank o sidokåpor ( vanliga sprayburkar från OK med en grå botten o Yamahas briljant röd o mkt klarlack blev faktiskt snyggt med så enkla medel...) Klicka på bilderna = Större
Vi hade som vanligt mkt kul med den...här ser ni min kära "spätta"  ( Monkan) som är ivrig att få åka med på en tur.notera hennes matchande stövlar och hjälm....BSAn var på 650cc hade 2 st förgasare och 55 HK den gjorde 0-100 km/tim på 6,5 sek och hade en toppfart på ca 190 km/tim.....Den lilla upphöjningen på limpans bakdel kallas för "prästanäsa" i BSA kretsar ...

Den gick bra i motorn och elsystemet höll bra hela tiden (litet konstigt med tanke på Lukas).Här ser ni dottern Milla som torrbryter när pappa är borta..

Och här ska jag och sonen Micke (Edis) ut på en spännande tur...-Jag lovar hålla i mig hårt när du kör fort Pappa......

Polaren Classe (HD Classe) kunde inte hålla sig när han fick se min BSA så han köpte en svart BSA Lightning Rocket -65..som ni ser är vi båda förtjusta i höga styren........

Det var sommaren 1988 som Classe o jag beslutade att åka ända upp till Hedemora,det var 30 års jubileum och fest på kvällen (30 år sen sista TT Loppet gick där)..Vi tyckte de var lite långt med Engelska hojar he he  men vi stoppade ner ståltråd och silvertejp för säkerhetskull...Här vinkar Monkan iväg oss,hon var hemma för en gångs skull....

Vi hann precis komma ur stan (Sthlm) när himmelen öppnade sig...det enda skydd mot regnet vi hade..var ett varsitt par konsumpåsar i plast som vi satte på stövlarna ( Äkta bikers har väll inga regnkläder..hm..:-)...
Strax innan Fjärdhundra Rv 70 vid Simtuna kyrka blev det för mycket för oss "coola" knuttar...så vi stannade till för att försöka torka lite...bussholken fick duga....

 Väl framme så var det mkt folk och hojar där..dom körde uppvisningslopp med gamla maskiner mm...På kvällen hittade vi en MC klubb å festade lite där...När det sen var sovdax kröp vi in i det lilla medhavda tältet...Då började helvetet...SNARKNING..Lempa som är van med lilla Monkans ljudlösa små snusningar visste inte var han skulle ta vägen när Classe satte igång med sina ENORMA timmerstockar...jag försökte väcka han men det hjälpte bara 10 sekunder...till slut lade jag mitt huvud utanför tältet med grästovor i öronen...hjälpte bara något,inte mkt sömn den natten.....men kul var det (så här efteråt)...:-)

  Så... nästa dag for vi hem mot den kungliga Huvudstaden igen med våra engelska "knuttejärn" som hade gått perfekt hela tiden...Det var en kul hojtur,det blev ca 50 mil totalt med lite rundkörning däruppe (mkt för oss som bara åkte i Sthlms trakten annars) och jag fick mer förståelse för Monkans klagan på MINA snarkningar också...:-).....Här tar Classe kort på mig när jag kollar kartan vid en paus halvvägs hem på väg 70.... 

7 kommentarer:

Mercury sa...

Längtar efter sommaren när jag läser om er utflykt. Regnet måste ha varit besvärligt men det var väl övergående tanken att tälta i regn när man är genomblöt är ruggig.Känner inte till BSA men det är snyggt med kromet.

Lasse sa...

Undebart inlägg. Underbara bilder. Gillar det där med att äkta Rockers inte har regnkläder. Stämmer i alla fall på mig och min tant.
...å så gillar jag Monkans boots! *L*
Sådana där gamla bilder är guld värda när vi blir gamla... (hmm, om några år är jag 60!) ...tänk vad mycket man glömmer om det inte finns bilder.
BSA:s A65:or är antagligen de snyggast engelska hojar av alla, åtminstone en av en de snyggaste), men det vågar jag aldrig erkänna offentligt så håll det hemligt! Om någon dag ska jag lägga upp några "Hedmorabilder", tagna för några år sen...

Lasse sa...

...visst ja, kan inte låta bli att kommentera styret. På en Norton skulle det se hemskt ut, på en A65 (elelr traja) underbart coooolt.
Om du varvade motorn, säg till fart över 70, såg du nåt i backspegeln?
...och vart tog hojen vägen?

Milla sa...

Lika kul varje gång att kolla bloggen och se gamla goa bilder!!!
Men hmmm...Molly kände inte igen sin mamma på kortet...

Men tänk att du träffa på din överman i snarkning...ha ha...(rätt åt dej) :-P

Lempa sa...

Mercury: BSA var en mkt vanlig MC..dom "tuffa" killarna (för det var mest det)åkte Triumph Norton BSA på den tiden... men slutade tillverkas i början av 70 talet...

Lasse: Ja dom e balla med den lilla USAtanken...men registersidan på motorn är väl inte lika snygg som på ex Triumph o Norton..Nej det var bara dimma i speglarna men öka man farten till 140 förvandlades dimman till polisbil.:) Nej kommer inte ihåg var den hamnade sen...

Milla: Ha ha glöm inte att det var 22 år sen...alla förändrar vi oss..:) Ja gud så han snarkade...tältet sögs ihopp vid inandning o blåstes upp vid ut...:)

Lasse sa...

Lempa! Fan vad livet e konstigt, plötsligt igår natt när jag vaknade, slog det mig att jag har ju Vägverkets lista över alla BSA-hojar från Skåne till och med Dalarna, och vilka som äger dem, årsmodellerna 68-72, och kan därmed hitta om din gamla Lightning fortfarande finns i livet. Eller i alla fall fanns för tio år sen.
Köpte registret (det gick för tio år sen) när jag var på jakt efter en Rocket 3. Om du minns numret och vill veta, maila mig regnumret på din hoj så ska jag kolla (funkar om det var ett NNN111-nummer, annars måste man söka via Landsarkivet).
camenius@passagen.se

Unknown sa...

Jag har en BSA A-65 Lightning till salu.
Den har varit i Marocko i Atlasbergen för tre år sedan och kördes utan lågfartsmunstycken på den resan.
Jag har köpt dessa munstycken,menn tyvärr är nog förgasarna kassa då föregående ägare har spännt dem alldeles för hårt emot insuget!!!
Jag vill ha 35,000.- för den och ingen prutning på priset.

Mvh/ Jörgen