måndag 1 november 2010

Tre värnpliktiga dödades när kanon exploderade...

Det var år 1969 i April som denna tragiska olycka hände på Ravlunda skjutfält utanför Simrishamn...Efter en veckolång Skånemanöver exploderade granaten när förbandet från A6 Jönköping skulle avlossa övningens sista skott...

...förödelsen blev stor när kanonen (eller pjäsen som det egentligen heter) exploderade och all sprängkraft riktades bakåt där pjäsbesättningen på 12 man stod...3 värnpliktiga dödades och 5 skadades...på en radie av ca 100 m låg förvridna metalldelar söndertrasade ammunitionslådor och delar av dom 3 omkomna...

...Personal från Bofors satte igång undersökningen omedelbart...och det framkom senare att det var ett ammunitionsfel...granaten hade alltså exploderat på ett tidigt stadium...inte ens laddstaken var utdragen.
Olyckspjäsen var en Haubits 77 15,5 den vägde 9 ton och hade en räckvidd på ca 16 km.

 Några år efter olyckan gjorde Lempa lumpen som pjäsman vid A7 på Gotland...här ser ni honom på någon manöver...han står och vaktar med en AK4 just en sådan pjäs av märket Bofors men en något mindre modell än den olycksdrabbade...
Nämligen en Haubits 10,5  4140.

21 kommentarer:

Milla sa...

Vilken ung pappa..har nog faktiskt aldrig sett just det där fotot :-D

Edis sa...

PangPangLempa :)

Claes-Peter sa...

Hej! Av olika skäl vill jag kolla upp händelsen. Gjorde lumpen på A9 några år tidigare... Har för mig, att killen som kom hem till fru och barn, blind och utan armar, hette någonting i stil med Stridh, och bodde mitt i Västergötland?

Har bara hittat din blogg på Nätet som tar upp det, plus nyhetskommentar på Expressen av en kille som kallar sig omväxlande Lövis, Lövis 2, och "Lövis kunga experten" - han säger sig ha varit inblandad i rättsprocessen för att ge de skadade soldaterna ersättning. Har inte lyckats få kontakt med honom - men ha skrev någonting i stil med att en "stjärnadvokat" var involverad i processen...

En oväsentlig detalj - artilleripjäsen borde ha varit 15,5 cm habits/F - "fransyskan" - med tanke på året det hände...

Om du vill, kan du nå mig på inetdropout@gmail.com //Peter
Skulle bli tacksam...

Lempa sa...

Cannedheat: Hej tyvärr vet jag inte så mycket om olyckan...läste bara nu på senare tid i en bok jag köpt på loppis...kan inte hitta den just nu...men tror den hette Aktuellt 1969...har även för mig att en värnpliktig av en ren tillfällighet filmade hela händelsen...du har nog rätt ang Fransyskan...Lycka till.

Anonym sa...

Min far var forbandslakare och en av de forsta sjukvardarna pa plats for att radda de som kunde raddas, bl.a Stridh. jag har varit pa pjasplatsen vid Brosarps backar med min far som an idag mins den fasansfulla syn som motte honom. Redan fran forbandsstaben nedanfor artellerilinjen horde dom hur sista salvan lat annorlunda an dom foregaende och insag genast att nagot var galet. Mycket tragisk olycka.

Magnus Von Billestedt sa...

Mitt befäl på A 9 sa till oss att hans syster är gift med Stridh som soldaten heter ! Och berättade lite om olyckan, Vi sköt också med Fransyskan

Anonym sa...

Visst hette han Rune Stridh

Anonym sa...

Så vitt jag hört så hette den Haubits F, inte 77.
77 fanns inte 1969.

Anonym sa...

Jag gjorde min slutmanöver vid A1 (Linköping) när denna olycka inträffade. Vi använde identiska, schweiziska och ärgiga gamla tändrör som orsakade olyckan och dessa togs naturligtvis omedelbart ur bruk. Vi sköt med Bofors 15cm pjäser och muckade lättade ett par veckor senare.

Göran sa...

Rune Stridh va min kompis i alla år men tyvärr så dog han för några år sedan. Jag va på hans begravning och han ligger i Moholm.
Såg en filmsekvens på Youtube om Bengt Sändh han tog upp detta med olyckan , hundrar om han va där också. Med vänlig hälsning Göran Eklund Jag finns på eklund@plastmek.se

kristoffer sa...

Hej
Min farmor var Rune Stridhs läkare och jag har en film på DVD där Runde blir intervjuad 26 år efter olyckan. Om det är någon som vill se den så skicka ett mail till kristoffer.muth@outlook.com

Anonym sa...

Som petimeter och gammal reservofficer i artilleriet vill jag påpeka att pjäsen vid ravlundaolyckan inte var en kanon utan en 15.5 cm haubits F. Modellbeteckningen F kommer från att den inte var tillverkad av Bofors, utan importerad från Frankrike och kallades "fransyskan".

Skillnaden mellan en kanon och en haubits är att med kanoner skjuter man prick på typiskt fartyg och flygplan. En haubits är en fältartilleripjäs som besköt en yta med flera pjäser. En kanon har därför flackare projektilbana än en haubits.

Begreppet "pjäs" är ett samlingsnamn för tyngre vapen och omfattar både kanoner och haubitsar.

Unknown sa...

Gjorde lumpen på I12 vid tillfället och var liksom alla som deltog i slutmanövern uppställd på en utsiktsplats mellan kanonerna och nedslagen i strandkanten. Bland åskådarna fanns även en del höga utländska militärer. Plötsligt kom en ordonans springande till övningsledningen. Efter en stunds tystnad upplystes vi av speakern om att övningen avbröts och att alla skulle återgå till sina tältförläggningar. (Någon sa att den sista kanonsalvan lät annorlunda, fast det var nog inget jag hade lagt märke till.) Vid vår tältplats kom sedan ett befäl och läste upp en knastertorr kommuniké om det inträffade från ett papper. Då hade vi redan hört om tragedin på en medhavd transistorradio.

Unknown sa...

Min far var åxå närvarande vid olycksplatsen.
Berättade att Strid numera har plåt både som bröstkorg och rygg.
Blind och utan armar... Lycklig över att ha överlevt - tydligen.

Anonym sa...

Jag var med då olyckan skedde. Var pjäschef vid samma pluton, 6;e kompaniet från A6. Minns än idag kommandot beordra samtliga vid pjäsen att samlas 50 m bakom pjäsen och invänta besked. Inget sades då om det förskräckliga som hänt. Vi var bara 200 m från olycksplatsen. Efter ca en halvtimma fick jag beordra två ur pjäsgruppen att hjälpa till vid olycksplatsen. Våra utbildade sjukvårdare gjorde en fantastisk insats för de skadade.

Anonym sa...

Otäck olycka som jag kommer ihåg att det skrevs om i tidningarna. Är det någon som vet exakt var den skedde?

Anonym sa...

Hej
Min far var Styckjunkare och en av de som utredde denna olyckan efter faktum... vid intervjuer kom det fram att just denna kanonservisen varit vårdslös vid flera tillfällen och detta var allmänt känt inom förbandet. Att en olycka skulle hända var mer eller en tidsfråga. Min far berättade med förundran och huvudskakningar att "de vred tändrören fram och tillbaka och kastade ammunition till varandra" Detta berättade han alltid när vi körde upp i backen efter Ravlunda. Detta satt hårt i honom.
Hans Andersson

Anonym sa...

Olyckan berodde nog på att det var sprickor i det gjutna sprängämnet. Idag så kontrollerar man det väldigt noga. Man tillsätter också kemikalier till sprängämnet för att förhindra sprickbildning. Jag har jobbat med detta på Bofors. Sven Palmér Södertälje

Anonym sa...

Min man Bo Lindgren var ung och började en insamling för Rune Stridh.Det var längesedan ,men ett minne idag tack

Anonym sa...

Var det en spränggranat? När på dagen/kvällen skedde olyckan?

Anonym sa...

lite sen kommentar men det var det första jag tänkte med tanke på de skador som de överlevande hade. De måste ha varit otroligt skickliga