söndag 17 januari 2010

Att köra med Blåljus





Som jag har nämnt tidigare så körde jag utryckningsfordon(det blev ca 15 år -1975-1990),dom första 3 åren körde jag åt SYDLARM det var små "mini"ambulanser typ Volvo 145or utrustade med bår blåljus o sirener,när jag började där transporterade vi endast Blod,prover,röntgenplåtar,journaler,operationsinstrument mm,
runt 1978 blev vi anställda av SECURITAS BLODTRANSPORT med samma typ av verksamhet dvs Blodtransporter mellan sjukhusen........

SYDLARMs loggan försvann på bilarna och ersattes med texten BLODTRANSPORT och Volvobilarna(4 st) o en Peugeot 504 försvann. Nu blev det istället VW Passat VW Golf VW Buss Mitsubishi Colt, tot ca 7-8 bilar.....Dom flesta körningarna var brådskande(dock ej sk blåljus) men i ca 15% av dom fick vi slå på sirenerna,det var alltid en Läkare som stod för en sådan transport(påkallande av fri väg begäres) man skrev ner dennes namn.

Det blev mycket tutande i våran huvudstad genom åren......Man lärde sig snabbt att övriga trafikanter inte alltid hörde eller såg en.....Sirenen på SYDLARMs tiden var endast Kompressormatade,2 st pipor stack ut genom grillen (på gott o ont) vintertid snöade dom igen ibland(men syrrorna på sjukhusen höll med strumpstickor att rensa med) ......Senare (SEC.blodtr) fick vi både elektroniska och mkt starka 4 pipiga kompr.sirener(Martinhorn)den senare var otroligt effektiv....folk håll för öronen,hundarna ylade,billarm gick igång...med andra ord, det lät som en hel Brandkårsarme kom farande!

Körde även organ typ levande njurar( senare djupfrysta) ,men huvudsysslan var att serva alla dom mindre Akutsjukhusen i StorSthlm med Blod akut, vi utgick oftast från Södersjukhusets Blodcentral......det kunde t.ex.vara en trafikskadad på ST Erik akuten eller en störtförlossning på Nacka förlossningen,......men även lite udda uppdrag, som den gången jag fick hämta en Läkares glasögon i hans bostad......han skulle precis börja operera akut, när han upptäckte misstaget...SYDLARM (som man sa många år efter avvecklandet) rekvirerades och Blåljus begärdes.....Mer SYDLARM/BLODTRSP framöver.Se mer om SYDLARMs historia på Larssons Blogg och SYDLARMs historik.

Bild 3,4 Foto Hasse Carlsson

6 kommentarer:

HD classe sa...

Bår Blåljus??????????????
alltså Blåljus på Båren!!!

Lempa sa...

Javist när man sprang i sjukhuskoridorerna mot operation....ha ha ha.

Milla sa...

Jag minns att det var tokspännande när jag åkte med nån gång som barn o du fick utryckning.
Då satt jag å rös...de tror jag inte att jag skulle göra idag...he he :-)
Jag kommer oxå ihåg att du skickade vykort från både här o där när du hade långkörningar...det var kul!!!

Mercury sa...

Kul att lära om sådanan transporter och att du fick köra golf mm i sådana transporter var överraskande. Kul med "Hamburger bar" ha ha ibland blir det riktigt fel :-) men det blir ju ett roligt minne att glädjas åt efter - en tid.

stefan sa...

Intressanta bilder och text eftersom jag själv har kört blodtransport i 5år när adena pickos hade avtalet.

Lempa sa...

Stefan: Kul att höra av någon annan som har haft förmånen att köra Blodbil i Sthlm...Välkommen till min Blogg!